lördag 29 mars 2014

Vår "nya" båt

Från Facebook
"Står o tänker på det som varit men även det som skall komma..." 
 — i/påAsmk - Småbåtshamnen I Askersund

Den 29 mars åker jag och barnen ned till Askersund där vår båtklubb ligger... Det var blandade känslor under hela resan... 
Alltid när vi åkte ned till båten lyssnade vi på Spotify... vi fick alla välja låtar som vi lyssnade på eller sjöng till... en tradition... ofta var det samma låtar som valdes... 

Tårarna började rinna utanför Mariebergs köpcentrum och fortsatte droppa hela vägen ned... Där möter min pappa upp oss och jag bryter totalt ihop...det är så tragiskt alltihop... så mycket känslor...
Hamnen påminner så om Johan... han som alltid pratade med alla... hur han gick där, ute på bryggan till eller från vår tidigare båt... hur han älskade att komma ned och slappna av... lägga bort jobbet och bara umgås med familj och vänner... det var en så stor del av vårt liv... hela båtlivet... 

Jag fick ett mejl måndagen den 17 mars där det stod att vår "nya" båt var klar på marinan och det var dags att boka transport hem från Helsingborg... Med glädje ringde jag Johan och sa att nu, äntligen, var hon klar och hon skulle få komma hem till oss efter månader i docka... 
På måndagskvällen var jag på kustskepparutbildningen som vi båda gick inför kommande sommarsäsong... Jag pratade med Johan där jag satt på parkeringen och berättade att Bauhaus hade utförsäljning på båtartiklar... Tänk vad vi skulle kunna handla till vår båt... Jag var så glad att kunna berätta för mina kursare att nu så... Äntligen var hon klar... 

Så mycket glädje, sådan längtan efter denna båt... Hon skulle ha kommit hem redan i november men var då med i stormen Per i Skåne... Hon slogs sönder men vi bestämde oss för att hon skulle trots allt bli vår... Nu var tiden kommen... Hon skulle hem... :)

Vad jag inte visste var att Johan bokat transport hem onsdagen den 26 mars... en vecka efter sin egen dödsdag... det fick vi veta senare... där och då visste jag inte ens om vi skulle ha kvar båten... 

Barnen och jag bestämde oss till sist för att behålla henne... annars skulle en sådan stor del av Johan försvinna... men ett problem kvarstod... vi hade betalat av större delen av båten men hade hållit inne den sista delen då hon inte var klar... jag hade ingen aning om vart Johan lagt pengarna... 

När sedan ett till mejl kommer om att den sista summan skulle vara hos säljaren måndagen den 24 mars... suck och stön... jag ringer upp säljaren och berättar vad som hänt... självklart så får vi skjuta på affären... eller vill vi att han säljer båten där nere... men nej då, båtskrället ska hem... 

När jag knäpper av samtalet så vänder jag mig om och blir jag stående, stirrandes på Johans strumplåda... av något skäl går jag fram till den och drar ut den... där i ligger pengarna... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar