måndag 19 januari 2015

Att lära sig att leva utan...


Från Facebook
Sarah Emilsson
"Änkans öppna bok;
Då kan vi lägga en månad till bakom oss i denna helvetes resa... 10 månader sedan livet släcktes där i det kalla vattnet.... Inte bara Johans liv slocknade där och sjönk undan... Han tog med sig en stor del av oss andra när han dog... Delar som aldrig kommer att ersättas av andra... 

Flera gånger i veckan tar jag upp telefonen o vill ringa o berätta saker till min vän.... Jag blir lika snopen varje gång när jag inser att han inte kommer svara... Från att ha pratat 3-4ggr varje dag till ingenting... Zero! Noll! 

Vi människor än vanedjur o vanor är svåra att jobba bort... vissa vanor vill man inte arbeta bort... Jag är efter 18 år van med honom, van att ha honom bredvid mig i sängen, van att han alltid kom in i duschen, van att höra hans skratt över nejden.... Vill inte bli ovan... Smiley frown

Morbida jag lyssnar på Spotifylistan från begravningen o hör just nu "Miss Decibel" och då minns jag Johan o Mats Johansson från sommaren 2012 eller var det 2013 sjungandes.... Innan var det Sarah m Mauro o då ler jag... 
Minns hur mkt han älskade oss o hur stolt han var när jag svängde in på gården på NCC m ML´n eller kom till Svalan för lunchdate m Peter Hasselblad o Fredrik Frippe Spiik o Thomas Gadde... 
Det är klart att alla minnen inte bara är bra... det finns sidor hos min älskade make som han kunde få en stekpanna i huvudet för o han blev reklamerad tillbaka till sin mamma flera gånger.... men han kom tillbaka... troligen stängde hon dörren Smiley wink
Jag tänker hela tiden att bara för att man får nya minnen bleknar inte de gamla.... Är bara så rädd att de ska försvinna, som han gjorde...

Såg på nya Volvo-reklamen i dag... "Vintersaga" stämmer så väldigt bra på mitt liv... Det stora vedmodet rullar in... som tsunamivågor kommer känslorna o lämnar efter sig fåror och kratrar... när vågen drar sig tillbaka blir ingenting som innan... ett totalt kaos...
Det blir någonting annat, något nytt och det kan bli bra det också men det tar tid att vänja sig vid det nya... Att det nya ska bli en vana...
En vana att leva utan min man, utan barnens pappa, utan en son o svärson, utan en vän o barndomskamrat, utan en arbetskamrat....
Att lära sig leva utan Johan...."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar