torsdag 30 oktober 2014

Johans ljus

Från Facebook


"Ljus nr fem i Axbergs Kyrka, stod för en härlig levnadsglad man med universums mest omtalade skratt... Johan Emilsson "



Att sitta där i kyrkan vid Allhelgonahelgen och inse att det är min man som de kommer att tända ett ljus för var groteskt... inte normalt... inte okej... 
Men vad gör man..? Har man något val...? Ja, man kan skita i att gå dit och förtränga det... 
Nu är ju jag inte en sådan människa utan en som tuggar skit... ganska mycket skit...

Det var mina svärföräldrar och min svägerska som följde med till kyrkan och en av mina bästa väninnor med sambo... Vi satt där på en rad och var spända som fiolsträngar... minns att bakom oss satt Johans faster med söner... inte för vår skull utan för deras egna förlust av en nära anhörig... 

Prästen var störtskön med sin engelsksvenska men det hjälpte inte så mycket då det var extremt jobbigt... att sitta och vänta på att de skulle läsa upp hans namn... 
När det väl kom så höll jag på att missa det för jag fick kämpa så med känslorna... Min svägerska grät, jag grät och min vän grät... 

När vi tillsammans sjunger Kumbaja My Lord så brast fördämningarna och mitt hjärta sprack... sprack i tusen bitar som inte kunde limmas ihop till ett helt, oskadat hjärta igen... inte bli helt... aldrig mer...
Om igen fick det läka ihop och få fula ärrkanter... 
Samtidigt var det enormt skönt att få sjunga de välbekanta och enkla fraserna... sjunga ut i falska toner... sjunga ut min förtvivlan tillsammans med människor som betyder allt för mig... med människor som struntar i om jag gråter eller skrattar... som inte kräver att jag ska"sköta mig"... 

Gråta är balsam för själen för efteråt är man lättad... man känner ett lugn... 

Vi samlades sedan vid minneslunden och åter igen sjöng vi... Härlig är jorden... trots mindre duktiga sångare lyckades vi skapa ljuvliga stämmor... för vem bryr sig egentligen om det låter falskt när det kommer från hjärtat... från hjärtan som brustit och lagats.... och brustit igen... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar