onsdag 28 maj 2014

Ensamheten...

Från Facebook

"Alla ungar ute ut huset... N är nere i båten, L hoppar hopprep på Coop o V drog till fotbollsplan.... Tur att vissel-Johanna bubblar på spisen så man får lite ljud... Å så kommer ju grannen J snart... Det är sååå tomt utan min skrattande man... :(
Ta hand om varandra där ute. <3"

De här tiden hade jag o Johan längtat efter... tiden då barnen blev mer självständiga och vi fick mer tid till varandra... Under alla våra år tillsammans har vi njutit, bråkat, älskat, hatat och alla de andra känslor som ingår i ett äktenskap... vi har valt varandra om och om igen... vi har suttit i terapistolarna hos familjeenheten... vi har tragglat på BUP.. vi har kämpat för oss så vi skulle få bli gamla tillsammans... så snopet att stå här själv med en man i graven...

Den 16 februari 2014 förlorade vi en vän, en båtvän och på hennes begravning satt Johan och jag i kyrkbänken... hållandes varandras händer... jag tog upp dem och kysste dem... tackade herren Gud för vårt liv och vår kärlek... känner att livet är så skört... vi har ingen given plats i detta liv hur länge som helst... 
Jag viskade till honom att det blir den där husbilen vi pratat om... när vi blir gamla och har tröttnat på båtlivet... då ska vi utforska Sverige tillsammans innan vi tar oss an Europa... det blir vi... tillsammans... 

En vecka senare står jag här i vårt hus och Johan är död... han ligger i ett kylrum på vårdcentralen i Arjeplog... Vi som såg fram emot vår gemensamma framtid... hur kunde det hända oss...vi som faktiskt tog hand om vårt förhållande... vi gav inte upp, vi kämpade på genom livets berg o dalbana... det var inte lätt och visst kände man sig uppgiven ibland... men vi valde ändå om varandra... om och om igen...

Men här stpr jag nu... ensam... ensam i all den gemenskap Johan lyckats skapa runt oss... för nu, när han ligger begravd, inser jag att det var Johan som skapade alla kontakter och skapade möjligheterna... jag vårdade dem men han såg till att det hände... 

Han hade väldigt få spärrar... få hinder... "ingenting är omöjligt"... "Det löser sig, pappsen..." 

Men tydligen var det omöjligt att simma in till land i 4 gradigt vatten med en luftkyla på - 25 grader... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar