lördag 26 april 2014

... tömma "Johans" garage....

Från Facebook
"Städning av Johans garage...  Inte så roligt.. Tur att man har underbara grannar som hjälper till... att tömma barskåpet... "

 — i/på Emilssons Garage


Det tog en tid innan jag fick orken och lusten att städa garaget... Jag sköt på det i veckor och till sist kunde man inte komma in i det... När vår granne frågade om jag behövde hjälp att städa ut garaget blev jag väldigt tacksam... 

Jag som vaknade lite tidigare än de, gick ned till garaget och började... 
På golvet stod all vår skidutrustning... pjäxor, slalomskidor och hjälmar då vi skulle ha åkt till Vemdalen med våra vänner... en vuxenhelg utan barn... 
Veckan efter Johans död skulle Chryslern ha packas och vändas mot fjällen... Vi såg så  fram mot denna resa då våra nya grannar skulle följa med... Vänner som har klivit fram efter Johans död och funnits vid vår sida i många situationer... 

Som för att plåga mig själv satte jag på "begravningslistan" på Spotify och började plocka... tårarna rann, smärtan gjorde det nästan outhärdligt... alla varför dök upp med jämna mellanrum... hur i hela friden kunde det gå så här..? Vi skulle ju på semester... allt stod ju packat eller rättar sagt ouppackat från sista resan till fjällen som vi gjort med vår "familj"... Johans barndomsvänner... vi skulle ju iväg igen så där stod de och väntade... väntade alldeles i onödan... 

Minns att grannen A kom fram och bara kramade om mig där i mitt hav av ångest och tårar... lät mig vara ledsen och ryggade inte tillbaka... vi bara stod där i vårt garage... 

För mig var det så tungt att städa i ett garage som kanske var mer "hans" än "vårt"... visst var jag med och städade vår och höst men det var mesta dels han saker... men nu hade det blivit mitt... mot min vilja... 

Med grannarnas hjälp "hittade" vi garaget igen... genom tårar... genom skratt... 
Det kan inte ha vart lätt för dem heller... att stå ibland deras väns saker och börja plocka... 

Se alla hans olika whiskeysorter eller alla Amarone vinerna han köpt i Tyskland under våren för att ha med sig på båten... Amarone vinerna han visste att båtkompisen M älskade... Johan var sådan... han noterade vad vänner gillade och sedan överraskade han dem... han såg dem... 

Mellangrabben V kom ned till garaget och plockade ihop en speciell låda till båtvännen M och sa bestämt att den här ska M ha... Minns hur M's ansikte såg ut då han fick den... tror att det blev speciella känslor då de flaskorna öppnades... 

Jag har haft sådan tur med goa grannar som vågar vara mig nära, som låter mig komma som jag är... glad eller ledsen... en ynnest... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar