söndag 24 maj 2015

Vilja och orka är inte samma sak...


Vaknade med positiv känsla att vi skulle till båten, jag och äldsta sonen... Vi packade bilen med de saker vi skulle ha med oss ned och övningsskylten sattes i bakrutan på insidan... ( undrar förresten hur många som ser skylten då rutorna är tonade... har tappat flera av den magnetiska modellen och har nu gett upp... ) 

Lyssnandes på radion åkte vi motorvägen ned mot Askersund... mot
båten... det positiva humör jag hade när jag vaknade försvann successivt med kilometrarna... försvann med de sentimentala ballader som spelades på radion... orden om smärta och kärlek... om förlust och ensamhet... 

Trots känslan av styrka och arbetslust denna soliga morgon, förvandlas lusten att arbeta på båten till något helt annat... 
Känslan av övergivenhet slår till när orden om kärlek, passion och livslång relation ekar i etern... slår till när jag minst anar...

Varför ska det vara så svårt att vara stark och glad...? Varför ska vissa dagar vara en utmaning...? Hur kommer det sig att en simpel sång kan ändra mitt humör så där...? Bara på en millisekund...? 
Gillar det inte alls... Ogillar det kraftigt... 

Det positiva i kråksången är att dessa dagar är väldigt lätträknande på en vecka... 
Det som är svårare att hantera är att dessa tunga minuter... timmar... kommer plötsligt... jag är sällan förberedd... 
De gånger jag själv tror att det ska bli tungt och energikrävande blir ofta inte det... för då är man beredd och har kanske till och med förberett sig genom att tänka till hur det kan komma kännas... 

Men när känslorna bara slår ned som en atombomb står jag helt naken... 
Naken och sårbar... Mitt bland människor står jag där ensam och alldeles blottad... 

Idag satte jag på masken... masken som visar att allt är bra... att allt är som det ska... tummen upp men foten i kläm... 
Klart att den chica änkan fixar allt... vattenpumpen som strular och skarver som läcker... vaxning av båten... imoregnering av kapellet... 
Det sjuka är att jag gillar att vara den där änkan... den största delen av tiden... men inte idag... 

Att få prata med ena båtgrannen fick energin att hoppa en nivå... att få le lite... få vara normal för en gång skull... men känslan av att allt detta är så fel... så katastrofalt fel... den känslan hänger kvar... 

Känslan av att Johan finns omkring mig är så stark... Att han ser allt och är med mig i valen jag är tvungen att göra... Är med mig i skogen på träningen... 
Den känslan av närhet har jag letat efter under ett års tid men inte funnit... undrar var han har varit... 

Nu när jag börjar känna mig redo att kliva framåt kommer han... då helt plötsligt finns han med mig... när jag har "vant" mig att vara utan honom... Karlslok.. 

Ja, den som säger att livet bara rullar på, att de står kvar på samma ställe hela tiden... ja, de lever då inte mitt liv...

Mitt liv innehåller då både toppar och dalar... lätta och svåra beslut... låga och höga energier... inte är det i stå... det kan jag lova... 

Det blev en kort stund på båten... vi kände oss trötta och "klara" och styrde kosan hemåt... 

Idag var tryggheten och levnadsglädjen inte vid vattnet... den fanns hemma i byn... att svänga upp på vår lilla grusväg och se att våra höghusgrannar är ute skapade en varm känsla i magen... att få gå dit och få en varm kram, snacka lite fick livet tillbaka på rätt köl... 

Fick tillbaka lite ork och planterade de där buskarna jag köpt men inte fått ned i jorden... fyllde på med bark i rabatten... lät inte insikten om att mina blomlådor sett sina bästa dagar förstöra mitt "moment" med energi... 

Att grannen ringde och erbjöd en chaite... Ja, vad ska man säga...? 
Sann vänskap... ❤️
När hon sedan erbjuder sina gamla lådor som röjar varar kopior på mina egna... ja, vad ska jag säga...? 

I lööööve My village!!! ❤️

Grannar som fikar... Grannar som hjälper en med trimmern när man slagit knut på sig själv... Grannar som finns där när man behöver få lätta på sitt hjärta... Grannar som följer med på en promenad i skogen... 

Bra start... trögt och mindre roligt mitt på dagen... men ett bra avslut och påfyllnad av energi... ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar