måndag 8 juni 2015

... då satte jag i plattången

Vad i hela friden...? Varför kan ingenting bara fungera...? När ska flowet komma...?

Står och trycker på touchknappen på spisen för att som en god mor kliva upp med mina barn och göra äggmackor till den lilla sonen... Ingenting händer... Va fals...?

Slänger en snabb blick på micron och inser att den är död, spisen lika så... Kylskåpet lyser inte alls...

Jaha, den där förbannade huvudsäkringen ha gått igen... Sedan jag köpte ett utespa har husets ena huvudsäkring gått mer än tre gånger... snarare fem...
Nu hade ju elektrikern varit och ändrat på belastningen förra veckan för att detta inte ska hända... Innan visste jag exakt vilken av säkringarna som alltid har brunnit upp... men nu var alla tre huvudingredienser i köket "out of order"... så brukade det inte vara...

Ut till stolpen och tittar på alla roliga saker som finns där i mitt skåp... för det har jag lärt mig... skåpet tillhör mig, inte elbolaget...
Alla sex proppar ser hela ut, ingen av de där små blipparna har löst ut... men det betyder ju inte att propparna är hela... hände sist nämligen... blippen hade inte hoppat ut sitt lilla näste...

Provar alla säkringar... ser hela ut... In i huset och ned i källaren där ena proppskåpet sitter... alla ser hela ut... för det är ju dit kökets all el går efter renoveringen...
Den gamla listan stämmer inte... för inte hade Johan Emilsson tänkt på att han skulle göra i ordning den där propplistan utifall att han skulle gå och dö... Nepp, så smart var han ju inte...

Upp till proppskåpet i hallen men alla där ser lika hela ut som de övriga i huset...

In och väcker den morgonglade sonen och frågar var vi har en sådan där manick som man mäter el med... jag kan tyda hans svar till något om bänken i garaget...
Ned i garaget... hittar den, jippie.... men den fungerar inte... batteritorsk... ingen liten vanlig lucka utan en sådan med skruv...
Var finns alla miljoner skruvmejslar som vi har haft... ? Så många att lådan jag sorterat dem i aldrig går att stänga... den gapar tom... till sist finner jag en på den icke städade bänken och får upp luckan... inte ligger där tre små batterier som jag trott utan ett stort "brandvarnarbatteri"...

Upp till huset och hittar mycket riktigt en oanvänd brandvarnare där det ingår ett batteri... river upp den och wolaaaa, en elmätarmanick med nytt batteri i... på med luckan... var är den då...?
jo men j... den är kvar i garaget... men jag har tagit med mig skruvmejseln och skruven... Suck...
Ska detta bli en SvampBob dag...?

Ja ja, den fungerar i alla fall... men hur mäter man med denna då... Vet ni hur många olika val man kan göra på en sådan manick... flera faktiskt... volt, ampere, likström... PAPPA!!!!

Med instruktioner i luren går jag ut och mäter inkommande ström i skåpet och utgående till huset... 230 V... allt okej...

In i huset.... vart finns nollaskruven.... den har jag hört talas om eftersom vi kallade hit en elektriker en gång för att det var något vajsing med elen... då var det den lilla nollaskruven som skruvat upp sig... ;)

Sedan fick jag lära mig något nytt... man kan mäta på säkringarna om de är hela.. !!!! :) med den här elmanicken... den piper ifall de är hela...
Skruva på den där manicken och sedan så kollade jag igenom alla säkringarna som visade sig vara hela... ned till källaren igen och gjorde samma procedur där... inga fel... så ser jag den där lådan bredvid proppskåpet... Jordfelsbrytaren... Ska den stå på Off...???
Klick och så hinner hjärnan tänka, I DID IT!!! men så slår den tillbaka igen... Naej...

Okej, där tar mina kunskaper om el slut... får en förklaring av pappa vad jordfelsbrytaren är till för men det hjälper föga... inser att jag får ge upp...
Vilken tur att jag ändå behövde frosta av frysen... Gaaaahhhhhh......

Med tungt huvud stänger jag dörren till källaren och går upp...
Stoppar i plattången... för den kan jag i alla fall hantera...

God morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar